Wirus upośledzający ludzi
12 listopada 2014, 13:12Naukowcy z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa i University of Nebraska odkryli wirusa, który może upośledzać funkcje poznawcze, w tym przetwarzanie wzrokowe i orientację przestrzenną u ludzi. Zarażający algi wirus był uważany za nieszkodliwy dla ludzi. A to oznacza, że może istnieć cała klasa wirusów, które nie są uważane za groźne dla Homo sapiens, a które mogą jednak nam szkodzić bez wywoływania objawów chorobowych.
![Lit](/media/lib/74/lit-metal-d199343663717215e1ba2e5352792a9d.jpg)
Lit z niespodziankami
14 stycznia 2011, 17:10Wydawałoby się, że trudno o bardziej przewidywalny pierwiastek niż lit - najlżejszy metal, o licznie atomowej zaledwie 3. Tymczasem okazało się, że zachowanie litu bywa nieprzewidywalne i zależy od zjawisk kwantowych.
![](/media/lib/378/n-czawyczaiorka-badc7e1a91e18afa6479509588b7e17c.jpg)
Orki są główną przyczyną zniknięcia wielkich łososi z północnego Pacyfiku
17 grudnia 2019, 12:01Czawycza zwana jest przez Rosjan carycą łososiowatych, a przez Amerykanów łososiem królewskim. Orki, które polują na tę rybę, interesują się tylko największymi osobnikami, a naukowcy obliczają, że każdego roku orki na amerykańskim Zachodnim Wybrzeżu zjadają ponad 2,5 miliona dorosłych łososi królewskich.
![](/media/lib/209/n-kapucynka-47dfb512c4b61a864e3a91c245f9065a.jpg)
Małpy nie dają się zwieść wysokim cenom
3 grudnia 2014, 12:15W odróżnieniu od ludzi kapucynki nie zakładają, że wyższa cena oznacza lepszą jakość. Dokonując wyboru, małpki opierają się na własnych preferencjach.
![](/media/lib/75/zeby-9d49e16c4f366bf0d02e1214f8e253bc.jpg)
Odzyskały zęby po 200 mln lat
31 stycznia 2011, 10:43Po ponad 200 mln lat przerwy w żuchwie żab Gastrotheca guentheri ponownie pojawiły się zęby. G. guentheri są jedynymi żabami, które mają zęby zarówno w szczęce, jak i w żuchwie.
![](/media/lib/384/n-skanowanie-0a3e7e23eb6c9c1c838fef02e1902b54.jpg)
Druk 3D zwrócił głos mumii sprzed 3 tys. lat
23 stycznia 2020, 18:24Trzy tysiące lat po śmierci egipski kapłan i skryba Nesyamun odzyskał głos. Dosłownie. Naukowcy zeskanowali bowiem odpowiednie części jego mumii i wydrukowali w 3D górne drogi oddechowe. Potem poddany Ramzesa XI, władcy starożytnego Egiptu w latach 1103–1070 p.n.e., mógł "przemówić" z zaświatów.
![](/media/lib/118/n-portfel-23e7e6c98ada2eafe59a4b7b52183d37.jpg)
Mniejsza grupa jest bardziej ofiarna
27 grudnia 2014, 15:07Osoby z większą liczbą znajomych na Facebooku przeznaczają mniej pieniędzy na działalność charytatywną, niż osoby z mniejszą liczbą znajomych. Profesor Kimberley Scharf z University of Warwick przeanalizowała dane z witryny JustGiving.com i odkryła, że istnieje negatywna korelacja pomiędzy ilością darowanych pieniędzy a wielkością grupy znajomych na Facebooku
![](/media/lib/42/clifton-suspension-bridge-f2182050eae4f96f3187ce4e45537f49.jpg)
Elastyczna "skóra" pomoże badać stan budowli
15 lutego 2011, 13:32Na Princeton University powstał nowy typ czujnika, dzięki któremu możliwa będzie ocena stanu budynków czy mostów. Badanie zmian zachodzących w budowlach i wykrywanie pojawiających się uszkodzeń to bardzo ważne, a jednocześnie niełatwe zadanie.
![](/media/lib/322/n-lekistrzykawka-59d9179ab69dec5f3e2fe592355cf278.jpg)
Leki na HIV i Ebolę zwalczą Covid-19? Trwają prace nad szczepionkami przeciwko koronawirusowi
14 lutego 2020, 08:42Wkrótce dowiemy się, czy leki przeciwko HIV i Eboli pomagają w walce z Covid-19, chorobą wywoływaną przez koronawirusa 2019-nCoV. Jak informuje Światowa Organizacja Zdrowia, lekarze w Chinach podali „dużej liczbie pacjentów” kombinację dwóch leków przeciwko HIV – lopinawiru i ritonawiru. Wyniki testu powinny być znane najpóźniej w ciągu kilku tygodni.
![](/media/lib/207/n-mozg-hologram-cf505f1173c920d559e36f5195022d9a.jpg)
Nieszczelna bariera krew-mózg a choroba Alzheimera
23 stycznia 2015, 12:12Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Kalifornii odkryli zjawisko, które może pomóc w wyjaśnieniu etiologii choroby Alzheimera. Zauważyli, że z wiekiem bariera krew-mózg (BKM) zaczyna przeciekać, a wszystko zaczyna się od hipokampa, czyli obszaru kluczowego dla pamięci i uczenia.